2025-12-21
Blog Page 1106

LABek, Arcelor Mittal eta Nervacero enpresetan gertatutako lan istripuak salatzen ditu

Atzo, uztalilak 3, bi lan istripuren berri izan genuen. NERVACERO eta ARCELOR MITTAL SESTAO enpresetan izandakoak hain zuzen ere. LAB sindikatuak haien sendi, lankide eta gertuko guztiei elkartasuna adieraztearekin batera, Montajes Jauregi enpresa batzordeak, astelehenean, hilak 6, 16.30etan, Arcelor Mittal enpresaren sarreran egingo duen elkarretaratzean parte hartzeko deia luzatzen du.

Alde batetik, uztailaren 2an, NERVACEROn lan istripu oso larria gertatu zen. Azpikontrata bateko 48 urteko langile batek istripua izan zuen. Gruaren karroak arnesaren soka harrapatu eta langilea motorretara eraman zuen eskuin beso eta hanka harrapatuz. Gaur, Gurutzetako ospitalean jarraitzen du pronostikoa oso larriarekin. Kanpo eta barne odoljarioa du, eskubiko besoa moztu behar izan diote eta traumatismo eta zauriak dauzka. NERVARCERO enpresan, azken bi urteetan bi hildako eta hainbat zauritu izan dira lan istripuen ondorioz.

Bestetik, lan istripu baten ondorioz langile bat hil dela salatu behar dugu. Oraingoz informazio gutxi dugu. Sestaon, ARCELOR MITTAL enpresan izan da istripua eta azpikontratako langilea zen, MONTAJES JAUREGI enpresakoa. Istripua galdaketa jarraituan segmentuen aldaketa egiterako garaian eman da, langilea harrapatuta geratu da. Lan hau enpresaren produkzioarekin erabat loturik dago eta hala ere azpikontraturik dago.

Azken lan istripu honekin jadanik bi dira aste honetan Arcelorren izandako heriotz istripuak. Betiko moduan, azpikontrata bateko langilea zen, irabazi itzelak dituen multinazional batentzat lanean ari zen azpikontrata batean. Egoera honek garbi erakusten du gertatzen ari dena; irabazi enpresarialak langileon osasunaren eta bizitzaren gainetik jartzen dituzte. Izan ere, Arcelor berak maiatzean lortutako irabaziak publiko egin zituen: 2015 lehen hiruhilabetean 546 milioi euroko irabaziak izan ditu, aurreko urtean 443 izan ziren garai berdinetan, hau da, irabaziak %40 egin du gora.

Aspalditik salatu dugu NERVACEROn eta ARCELOR MITTALen gertatzen ari dena: lan istripuak izkutatzen dituzte eta azpikontratazioa hedatzen ari dira. Gero eta gehiago azpikontraten bidez egiten diren produkzioko lanak. Hori gutxi izango balitz, ezaguna da azpikontratazioa langileen zatiketa eta lan baldintzen prekarizazioa bultzatuz gutxi batzuen irabaziak bermatzeko sistema kapitalisma honek asmatu duen formula dela. Enpresa nagusiaren kezka bakarra, etekinak handitzea da, ez dute inolako erantzunkizunik hartzen azpikontratetako langileekiko.

Modu berean gogor salatu nahi dugu heriotz berri honekin, Euskal Herrian 2015ean gutxienez 32 langile hil direla. Azken hilabeteetan lan isturipuek gorakada nabarmena izan dute, 12 hildako hilabete batean. Zoritxarrez, bagenekien eta aspaldi salatu genuen egoera hau etorriko zela, azken urteetan eman den istripu indizeen beherakada ez baitzen prebentzio neurri gehiago hartu izanaren ondorio. Betidanik salatu egin dugu erreformaz erreforma, lan harremanak suntsitu dituztela, prekarietatea neurri gabe hedatzen ari dela eta noski honek eragin zuzena duela lan istripuetan. Lanera joatea, langile askorentzat, bizitza arriskuan jartzea da eta hau onartezina da.

Berriki Angel Toñak esan du “badirudiela” lan istripuen atzean prekarietatea dagoela. “Badirudiela” ez, oso ongi daki inposatu zaigun lan harreman eredu honen ondorioak zeintzuk diren. Heriotzera kondenatzen gaituen eredu bat da, eta kasurik hoberean bizitza duina ezinezko egiten duten baldintzetan bizitzera.

Horregatik, gure ustez, Nafarroako Gobernuak zein Eusko Jaurlaritzak ezin dute beste aldera begiratzen jarraitu, paperean geratzen diren planak egiten jarraitu. Erabaki politikoak hartu behar dituzte egungo lan harreman eredua errotik aldatzeko.

Hau guztia dela eta, LABek mobilizatzen jarraituko du, langile zein jendartearen odolhuste hau geldiarazteko. Hala, Montajes Jauregi enpresa batzordeak, astelehenean, hilak 6, 16.30etan, Arcelor Mittal enpresaren sarreran egingo duen elkarretaratzean parte hartzeko deia luzatzen du LABek. 

 

 

Demokratizazio, babes sozial eta sektore publikoan aurrerapausu garrantzitsua Nafarroan, erreforma fiskal ez nahikoa

Sindikatuaren baitan arloz alokako azterketa sektorial sakona egiteke badugu ere, Geroa Bai, EH Bildu, Podemos-Ahal Dugu eta Izquierda-Ezkerrak adostutako Nafarroako Gobernurako Akordio Programatikoaren lehen balorazio publikoa egin nahi du LABek.

Demokratizazioan aurrerapausu nabarmena, arlo soziolaboralean bururaino eramateke badago ere
UPN eta PSNk hogeita hamar urte hauetan ezarritako salbuespen egoera bertan behera utzi eta Nafarroa demokratizatzeko neurriak biltzen ditu Akordio Programatikoak, besteak beste: hizkuntza eskubideen aldeko apustua (PAI gelditu, euskaltegiak sustatu, D eredua denontzat eskaini, administrazioan ibilbide elebiduna) behar-beharrezkoa den Euskararen Lege berria “desakordioen” atalean utzi bada ere; orain arte diskriminazioa pairatu duten pertsona migranteen eskubideen aldeko apustua; emakumeen parekidetasunerako eskubidearen aldeko nahiz abortoa egiteko eskubidea osasun sare publikoan bermatzeko apustua; LGTBQ kolektiboaren eskubideen aldeko apustua, zerbitzu eta programa espezifiko baten sorrerarekin; osasun sexual eta erreproduktiboaren aldeko apustua, COFESen eredua berreskuratuz.

Arlo sozioekonomikoan, txalotzekoak dira Moderna Fundazioaren bertan behera uztea, baita Lan Auzitegia eta Nafarroako Enplegu Zerbitzua bezalako instituzioen demokratizatzea edota eskubide eta askatasun sindikalen Behatokiaren sorrera ere. Alabaina, prozesu demokratizatzailea osatu gabea da eremu soziolaboralean, lan prestakuntza eta bestelako enplegu politika aktiboen publifikazioa “desakordioen” atalean geratu baita. Ildo honetan, zera ohartarazi nahi diogu Nafarroako Gobernu berriari: LABek ez du inolaz ere onartuko diru publikoz Patronala, UGT eta CCOOen egitura klientelarra mantendu dadin.

Emergentzia sozialari aurre egiteko neurri egokiak, eredu berria eraikitzeko apustu estrategiko eza
PP eta UPNren politika neoliberalek eragindako hondamendi soziala zuzentzeko hainbat neurri jasotzen ditu programak, hala nola Oinarrizko Errenta, Menpekotasun arloko murrizketen ezabaketa, etxegabetzeen kontrako eta etxebizitza eskubidearen bermerako neurriak, pentsioekiko osagarria edota zerbitzu sozialen sustapena. Horiei esker, milaka lagunen pairamendua arindu egingo da.

Hala ere, horrelako egoerak eragiten dituen eredu ekonomiko eta sozialarekin amaitzea izan beharko litzateke Gobernuaren apustu estrategikoa. Programan ildo horretako neurriak izan badirela ukatu gabe, eredu berria eraikitzera baino egungo ereduaren keriak zuzentzera bideratuta dago. Ildo honetan, eredu ekonomiko eta sozial berria eraikitzeko apustu estrategikoaren beharra nabarmendu nahi du LABek. Eta noski, hori posible izateko Nafarroaren burujabetza ekonomiko eta soziala eskuratu beharra dago, ekonomi, lan eta babes sozialerako esparru propioa eratuz.

Eredu publikoaren aldeko apustu garrantzitsua, erreforma fiskal ez nahikoa
UPN-PSNren politika publiziden ostean, zerbitzu publikoak berreraikitzeko apostua nabarmendu beharra dago. Akordioak hainbat neurri jasotzen ditu norabide horretan: Menpekotasunean, Osasungintzan eta Hezkuntzan egindako murrizketak atzera botatzea; pribatizazioak bertan behera utzi eta pribatizatutako zerbitzu batzuk berriz publifikatu, hala nola Ospitaletako sukaldeak edota osasun garraioa; edota Osasunbidea eta Hezkuntzarako Enplegu Publikoaren Eskaintza, zehaztu gabea bada ere. Zehazteke geratzen da, halaber, erabat pribatizatutako zerbitzu sozialen eremuan nahitaezkoa den aldaketa sakona. Osasungintzan konbenioak berrikusi eta Odolaren Bankuaren nahiz Osasun Ikerketaren Instituaren izaera publikoa bermatzeaz hitz egiten da, baina ez da argi eta garbi adierazten klinika pribatuetarako deribazioekin amaitzeko apustua; hauxe izango da, hain zuzen ere, LABek gogor aldarrikatuko duen helburuetako bat. Nafarroako Gobernuaren lan osasunari dagokionez, publifikazioaren aukerak aztertzea adostu da, baina horren kontra dauden mutuei hitza emanez. Hezkuntzari dagokionez, LOMCEren aplikazioaren kontrako jarrera, sexuen araberako bereizketa egiten duten zentroak ez finantziatzea edota 0-3 sare publikoaren aldeko apustua nabarmentzekoak dira.

Alabaina, arazo potoloena planteatzen den erreforma fiskala ez nahikoan datza. Izan ere, diru-sarrerak nabarmen areagotu gabe, ezinezkoa da sektore publikoarekiko inbertsioa nabarmen areagotzea. Eta horixe da, hain zuzen ere, Akordio Programatikoaren punturik ilunena: ez da Nafarroan duela urte batzuk zeuden diru-sarrerak berdintzera iristen ere. Bereziki kezkagarria da Akordioan jasotzen den Elkarteen gaineko zerga. Nafarroako Produktu Gordinetik enpresariek eskuratzen duten zatia jada langileek soldata bidez jasotzen dutena baino handiagoa den bitartean, 2013an 917 milioi euro jaso ziren PFEZaren bidez eta 194 milioi euro Elkarteen Zergaren bidez. Akordio Programatikoan planteatutako aldaketa txikiek ez dute desproportzio basati hau zuzenduko. Elkarteen Zergan planteatzen den “gutxieneko zorua” %13koa da, gaur egun jada %12,9koa den bitartean (2013ko datua); gainera, ez da baztertzen txikiagoa izatea ikerkuntzan inbertituz gero edota enpresa txikiei dagokionez. Labur bilduz, Akordio Progaramatikoan planteatzen den fiskalitateak nafar Patronalarentzat oso mesedegarria izaten jarraitzen du eta zerbitzu publikoen nahiz politika sozialen garapena mugatu egiten du. Horregatik guztiagatik, beste sindikatu eta eragile sozialekin batera mobilizazioetara jotzeko asmoa adierazten du LABek.

Politika ekonomikoa: arazoak identifikatu bai baina irtenbideak ez dira garatzen
Begi onez ikusten dugu arazoa lan kostuetan baino (Patronalak maltzurki nahi duen bezala) internazionalizazioan, kostu energetikoetan edota finantziazio arazoetan kokatzea. Baita irtenbide bezala kalitatezko enplegua eta ikerkuntza planteatzea ere, lehenengoa definitzen ez bada ere. Gainontzeko euskal herrialdekiko Nafarroaren isolamendua haustea edota ekonomia sozialaren aldeko apustua egitea ere nabarmentzekoak dira, Sodenaren eginkizunaz gutxi hitz egiten bada ere. Lan banaketaz hitz egiten da baina zehaztapenak falta dira: soldata jaitsierarik gabeko 35 orduko lan astea aldarrikatu beharko litzateke. Era berean, lan erreformarekiko arbuioa adierazten da, berau desaktibatzeko neurri zehatzak garatu gabe. Labur bilduz, hainbat kontzeptu egoki jasotzen dira baina praktikan garatzen ez badira, honako arrisku hau dago: Madrilen zehaztutako politika ekonomikoa eta lan erreforma izatea de facto Nafarroako errealitate ekonomiko eta laborala determinatzen dutenak. Jakina, horretarako lan harremanen marko propioa eraikitzea baldintza ezinbestekoa da.

Gogoeta orokorra: mobilizazio sozial eta sindikalerako garaia da
Akordio Programatikoaren alde positiboak garatu daitezen, erreforma fiskala bezalako alde negatiboak zuzendu daitezen eta oro har Aldaketa Sozialean aurrera egiten jarrai dadin, mobilizazio sozial eta sindikalaren beharra nabarmendu nahi dugu.

 

 

 

Nafarroan LOMCE aurrera doa

0

Uztailaren 2an LOMCEren aplikaziorako ateak gehiago zabaldu ziren. DBHko eta Batxilergoko curriculumak onartu ziren eta ondorioz datorren ikasturtean derrigorrezko hezkuntza osoan LOMCEren aplikazioa bermaturik dago. Ustez, hezkuntza arloan UPNren azken ikuskizuna izan daitekeela ematen du, baina auskalo zer gehiago lotuko duten joan aurretik.

LABek, LOMCEri ateak itxi nahi dizkio, lege arrotza izateaz gain, atzerakoia eta baztertzailea ere badelako. Ate berriak ireki nahi ditugu Hezkuntza Sistema propioaren bidean, non hezkuntzak demokratikoa, partehartzailea, inklusiboa, euskalduna, hezkidetzailea eta laikoa izan behar duen.

Horrenbestez, LABek Nafarroako Gobernu berriari eskatzen dio Hezkuntza Propioa garatzeko pausuak eman ditzala eta ezinbeztez LOMCEren aplikazioa bertan behera utz dezala.

 

 

 

Herrien Europa sozialaren alde, LAB Greziari elkartasuna

0

LABek elkartasuna adierazi nahi dio Greziako herriari, TROIKAREN mehatxuak eta ezarri dituen neurriak arbuiatzen ditu, eta Greziar herriak bere etorkizuna erabakitzeko duen burujabetasuna aldarrikatzen du.

LABetik elkartasuna adierazi nahi diegu Troikaren eta gobernu kapitalisten aurka borrokatzeko grina agertu duten greziar langile eta herriari. Greziako herritarrek azken urteotan murrizketa egitasmoak eta “memorandumak” gaitzetsi dituzte mobilizazio eta itxialdiekin. Gaur, berriro ere, Troika Greziako herriak kalean arbuiatu zuena negoziazio mahaian ezartzen saiatzen ari da.

TROIKAk egin dituen mehatxuak eta ezarri dituen neurriak gaitzesten ditugu, porrot egin dutelako. Greziako zorra hazi eta hazi egin da, azken urteotan murrizketa latz eta zorrotzak ezarri arren. Europako potentzia inperialista nagusiak izugarrizko arpilatzea egiten ari dira eta gizartearen egoera sumingarria izatea eragin du; langabezia tasa %27koa izatera iritsita, ia biztanleriaren erdia txirotasunean eta gizarte-bazterketan bizi da.

Horretan ez zetzan, eta ez datza, Greziako herriaren irtenbidea. Ezarri diren murrizketek eta laztasun politikoek Greziako hiritarrei ondorio latzak jasan behar izatera eraman dituzte, aldiz, nazioarteko ekonomia handiek, TROIKAK, bankariek edota FMIk haien interesak bakarrik zaintzen dituzte, herritarrak pairatzen ari diren egoera larriaz kezkatu gabe. Doitze politika zorrotzek porrot egin dute, baina hala ere, betikotu nahi dituzte Grezia zigortzen jarraituz.

Beldurrez eta mehatxuz busti den kanpainari aurre eginez, Greziako herriak etengabe borrokatuz, duintasunaren eta herriei euren etorkizuna erabakitzeko dagokien eskubidea babestearen adierazgarri dugu. Herria zorpetuz odolustu nahi duten xantaia politiken aurrean, burujabetasuna eta erabakia gauzatzea bakarrik geratzen zaigu finantza eta ekonomia botere transnazionalen proiektua arbuiatzeko.

LABek Greziako herriaren borrokari, langileen nazioarteko mobilizatzeari eta Europako herriek Greziarekin, datozen hilabetetan, bat etorriz egingo diren mobilizazioei elkartasuna eta begirune osoa erakutsi nahi die. Honen haritik, euskal jendartea deitzen dugu parte har dezan deituko diren mobilizazioetan Greziako herriaren burujabetza aldarrikatzeko, eta kapitalaren ebasterik gabe eta murrizte eta zorroztasun politikarik gabe erabaki ahal izan dezan.

Bestelako Europa posible delako, Herrien Europa Sozialaren alde!

Merkatuaren Europari ez!

 

 

 


Hiru langabetutik bik ez du langabezia-saririk jasotzen

Enplegu Ministerioak jakin berri dituen langabezia eta Gizarte Segurantzaren afiliazio datuek nolabaiteko lasaitua ekarri diote langileriak pairatzen duen egoera jasanezinari. Hala ere, gogorarazi behar da lan-merkatuak krisialdi egoeran dirauela. Prekarietatea ala langabezia? Galdera honekin egiten dute topo alfer-alferrik lan bila dabiltzan edota langabezia aldiak oso iraupen motzeko aldi bateko lanekin tartekatzen dituzten milaka eta milaka euskal langileek.

PSOEren eta PP-ren gobernuek onartu dituzten ondoz ondoko lan erreformek sakoneko aldaketak ekarri dituzte lan merkatua eta lan harremanetan, eta honek prekarietatea eta enplegu-zaborrak bizkortasun handiz hedatu izana ekarri du.

Erreforma horien bidez helburu bikoitza lortu dute. Alde batetik, kaleratzeak erraztu eta merketu dituzte, krisialdiaren gordinenean enpleguaren suntsiketa erraztuz. Eta bestetik, apurka-apurka suntsitu den enplegua kontratazio berrien bidez ordezkatzea erraztu da (halaxe eskatuko duenean ekonomia aldiak), baina beti ere, baldintza kaskarragoetan eta soldatak askoz ere apalagoekin.

Horren ondorioz, kezka handiz egiaztatu dugu prekarietatearen alderdiak etengabe larriagotzen ari direla Hego Euskal Herrian:

• Enpleguaren ezegonkortasuna eta ahultasuna areagotu da. Ekainean sinatu ziren kontratuen %94,4a aldi batekoak izan ziren, eta horien batez besteko iraunaldiak nekez gainditzen zituen 21 egunak.

• Soldata-debaluazi prozesuek eta lanaldi partzialeko lanen eta azpi-enpleguaren beste erak ugaltzeak, oro har, soldatak ikaragarri jaitsi izana eragin dute; egoera hau bereziki oldarkorra gertatu da ordainsari apalenak jasotzen dituztenen artean. 2010 eta 2013. urteen artean, soldatarik apalenek eros ahalmenaren %28a baino gehiago galdu dute.

• Langabeziatik babesteko baliabideak ahuldu dira. Langabezia-estalduraren tasa %33,6ra arte jaitsi da (beste hedabideek oker ezagutarazten duten %40,4aren azpitik); horrela, hiru langabetutik bik ez du inolako langabezia saririk jasotzen.

 
Hego Euskal Herrian, langabezia-sariaren hartzaileak
2015eko maiatza
Gizonak
Emakumeak
Guztira

Hartzaileak guztira (SEPE)

83.230

Hartzaile langabeak

35.390
33.852
69.242

Langabezi erregistratua

96.169
110.014
206.183

Prestaziorik gabeko langabeak

60.779
76.162
136.941

Doitutako estaldura-tasa

%36,8
%30,8
%33,6

Iturria: LABek landua, Lanbideren, Nafarroako Enplegu Zerbitzuaren eta SEPEen datuokin.

  

 

 

Confebask-ek langabezia eta prekarietatea pairatzen ari diren langileen ahotsa ez du entzun nahi

Confebaskek uztailaren hiruko bilera bertan behera uzteko erabakia hartu du. Badirudi Confebaskek ez duela gustoko izan guk egun horri eman diogun izaera. Argi geratu da langabezia eta prekarietatea pairatzen ari diren langileen ahotsa entzun ere ez duela egin nahi. LABen garaipena da prekarietatearen zabalkunderako bilera bertan behera uztea.

LABen garaipena da prekarietatearen zabalkunderako bilera bertan behera uztea

Confebaskek uztailaren hiruko bilera bertan behera uzteko harturiko erabakiaren aurrean LABek honakoa adierazi nahi du:

− Bileraren helburua, Madrilgo akordioa hona ekarriz, prekarietatean sakontzea zen. LABek akordio hori ezagutu orduko esan zuen oztopatu egingo zuela hemen aplikatzea, eta horrela egin dugu.

− Confebaskek ez zuen bilera deitu negoziazio kolektiboaren egoera desblokeatzeko. Mahaiez mahai akordio aukerak blokeatzen dituen bitartean, itxurazko negoziatzeko borondatea erakutsi nahi zuen. Hori bai espektakulua, hori bai errespetu falta. Confebaskek berak instrumentalizatu du deialdia, euskal langileon gehiengoaren babesik izango ez duela jakinda ere, bilera konbokatu zuen unetik bertatik. Langileon eskubideekin jolas egin nahi izatea ez da serioa.

− Bileraren berri izan genuenean erabaki genuen uztailaren 3ko eguna langabezia eta prekarietatea salatzeko eguna izango zela guretzat, kanpoan mobilizatuz eta barruan ere egoera hori salatuz. Horrela iragarri genuen hasieratik eta horrela mantendu dugu.

− Badirudi Confebaskek ez duela gustoko izan guk egun horri eman diogun izaera. Argi geratu da langabezia eta prekarietatea pairatzen ari diren langileen ahotsa entzun ere ez duela egin nahi. Larria da hori, "ekarpen positiboak" egin nahi omen dituen patronalaren aldetik. Jarrera horren zantzurik ikusi gabe jarraitzen dugu; kontrakoa, beste behin ere aurpegirik ilunena erakutsi du Confebaskek. Bere benetako asmoak argi geratu dira.

− Gure helburua lortu dugu, LABen garaipena da prekarietatearen zabalkunderako bilera bertan behera geratu izana, eta argi geratu da Confebaskek hemen ez duela gehiengo nahikorik prekarietatea hedatzen jarraitzeko. Ez du gure babesik izango horretarako. Oztopo izango gara.

− Prekarietatearen kontrako borroka ez da hemen amaitzen. Hitzarmenak blokeatuta daude eta guk, esan bezala, badugu desblokeorako proposamen argia. Datorren UZTAILAREN 10ean erregistratuko dugu LHK-CRLk herrialde bakoitzean dituen egoitzetan.

− Ekimenez beteta amaituko dugu ikasturtea eta indar berarekin abiatuko dugu hurrengo kurtsoa. Ekintza sindikaleko dinamika berriarekin, prekarietatearen kontra eta lan eskubideen defentsan iniziatiba berriak sustatuz, alegia.

Euskal Herria, 2015eko uztailak 1

 

 

 

Mozal legearen aurkako mobilizazioak Euskal Herrian

0

Gaur Mozal Legea indarrean ezarri da. Eragile ezberdinek deituta atzo eta gaur mobilizazioa ezberdinak burutu dira Espainiako Parlamentuak dagoeneko onartu duen Herritarren Segurtasunerako Lege Organikoa salatzeko. 

LABek irmotasunez eta argitasunez arbuiatu nahi du Herritarren Segurtasunerako Lege Organikoa, Mozal Legea izenez ezagutzen duguna, nahiz Zigor Kodearen erreforma. PPk ezarri duen lege berriak eskubide zibilak, sozialak eta oinarrizko askatasunak mugatuko ditu; era berean, hiritargo oro erreprimitzeko modu berria eta gizarte zibil ororen aurkako erasoa ekarriko du berekin.

Alderdi Popularraren gehiengo osoari esker, urgentzia tramite bidez, Espainiako Parlamentuak dagoeneko onartu duen Herritarren Segurtasunerako Lege Organiko berri honek hiritarren oinarrizko askatasunei eraso egin nahi die. Legea zuzenarazi behar da, aurre egin behar zaio, Euskal Herrian ezarriko ez denaren konpromiso argia eta garbia lotu behar da.

PPren gobernuak egin dituen azken astinaldiekin eskubideak desagerrarazi eta murriztu nahi ditu, banakako eta taldeko askatasunak ito nahi ditu, legearen mehatxuaz, alor guztietan, lanekoan nahiz gizartegintzan, hiritarrek jasan ohi dituzten erasoen aurka jardun eta protestatu nahi dutenak isilarazi nahi dituzte. Etsitzen ez direnen eta eskubide guztien alde eta askatasun beraren alde dihardutenekin bat ez datorren ahots erantzunkorra deuseztatu nahi dute.

Mozal Legea lan erreformaren osagarria da, non haren bidez, patronalaren erabateko boterea ezarri nahi duten, beti ere, langileen lan baldintzen lepotik. Negoziazio kolektiborako eskubiderik gabe, oraingo honetan, patronalen erasoen eta gizarte-eskubide murrizketen aurka gauza litekeen erantzun oro isilarazi nahi dute, elkartzeko eskubidea, manifestatzekoa, grebakoa, adierazpen eskubidea ukatuz, sare sozialen bidez egindakoak ere.

Nagusi den ordena neoliberalak zalantzan jar lezakeen guztia zigortuko eta erreprimituko du: arau-hauste motak eta zigorren munta izugarri handitzen dira, egungo isunak garestituz, kartzela-zigorrak gogortuz, etengabeko espetxeratzea ahalbidetuz edota estradizioa are gehiago erraztuz… Honek guztiak Giza-Eskubideen urraketa argia eta nabarmena dakar.

Rajoyren Alderdi Popularrak, isilduko ez garenok, langileak eta hiritarrak izanik, dagozkigun Giza-Eskubideak, Gizartearenak eta eskubide Politikoak babesten iraungo dugunok gaizkile bilakatu nahi gaitu. Ez gaituzte isilaraziko honen antzeko Lege ez-demokratikoekin mehatxuka iraungo balute ere. LABek hiritar guztiak deitzen ditu, eta batez ere, langileria, mehatxuekin kikildu ez daitezen eta langileak, hiritarrak eta Herria izanik, dagozkigun eskubide guztiak babes ditzagun aurrerantzean ere, nahiz eta PP-k eta haren legeek gu isilarazten saiatu.
 


 

 

Gomendio edo praktika onen zerrendaketa huts batean geratu da EAEko Berdintasunerako Legea

Euskal Herrian emakumeok pairatzen dugun zapalketa eta diskriminazioa gainditzeko LABek beti egin du emakumeen eskubideak legez babestu eta bermatzearen alde. EAEko Emakumeen eta Gizonen Berdintasunerako Legeak 10 urte bete ditu. Urteurrenaren harira, LABek, Legearen eta bere emaitzen gaineko balorazioa egin du. Mozal Legea indarrean jarri den eguna izaki, sindikatuak berau salatu nahi izan du.

EAEko Berdintasun Legeak 10 urte 
LABen Balorazioa

LABek beti egin du emakumeen eskubideak legez babestu eta bermatzearen alde, Euskal Herrian emakumeok pairatzen dugun zapalketa eta diskriminazioa gainditzeko. Ez dugu inoiz zalantzan jarri berdintasunerako lege baten beharra, baina Berdintasunerako Legeak bi kezka nagusi eragin izan dizkigu: 

– Legeak ez zion egoeraren oinarriari heltzen, ez zuen auzitan jartzen sistema kapitalista patriarkala. 

– Bestalde ez zen benetako apusturik egiten legean ezarritakoa, berdintasun edo parekidetasunaren aldeko gomendio sorta huts batean gera ez zedin. Gai honen inguruan egon ohi den subjektibotasuna eta zehaztapen falta ez zen ekiditen, eta legea betetzeko baldintzak eta bitartekoak ez ziren zehazten. 

Legea onartu zenetik 10 urte pasa direnean, ezin dugu balorazio positiborik egin. Aurrera pausoak eman dira, baina legea eskutan, egin zitekeenaren erdia ere ez da gauzatu. 

Tamalez, badirudi legeen artean ere maila ezberdinak daudela, batzuk derrigor bete beharrekoak, eta beste batzuk, aldiz, paper hutsean geratzen direnak. Denborak arrazoi eman digu, eta gure aurreikuspenak bete dira, bete beharreko lege bat izan beharrean, gomendio edo praktika onen zerrendaketa huts batean geratu da EAEko Emakume eta Gizonen Berdintasunerako Legea. 

Egungo argazkia, baloraziorik argiena 
Legeak atal ezberdinak baditu ere, sindikatua garen neurrian, legearen III. Tituluan jarri nahi dugu arreta, bertan jasotzen baitira lan merkatuan berdintasuna lortzeko neurriak, besteak beste. 

Lanaren ikuspegi integralari erreparatuz, legea indarrean izan den 10 urteotan emakumeon bizi baldintzak ez dira hobetu, are gehiago, okertu egin direla esan genezake, eta argi dago emakumeon bizi baldintzak hobetzen ez diren bitartean berdintasuna fikzioa izango dela. 

Etxeko lan eta zaintza lanei dagokionez, legeak aipatzen du administrazioek lan hauek duten balio ekonomikoaren inguruko ikerketak, estimazioak egin, eta lan honen balioa kontuan izango dutela beraien politika ekonomiko eta sozialak diseinatzerakoan. Araututakoa gutxiegi da, eta gainera, hori ere ez da betetzen. Lan hauei ez zaie administrazioen aldetik inolako aitortza ekonomiko, sozial ezta politikorik ematen. 

Ikerketak eta estimazioak egiteaz aparte neurri zehatzak behar dira, bai etxe barruan egiten den lanarekiko, eta batik bat kanpora ateratzen den lan horrekiko, ahaztu gabe azken hori gehienetan merkatu beltzean egikaritzen dela. 

Bestalde, lan hauek emakumeoi egozten jarraitzen zaizkigu modu sistematikoan, ez da neurri ezta politika berezi eta eraginkorrik gauzatu lan hauek gizonezko eta emakumezkoen artean modu orekatuan banatzen joan daitezen. Eta instituzioek ere, zaintza lanekiko duten erantzunkizuna saihestu eta gainera prestazioak eta zerbitzuak murriztu dituzte. 

Ez da lortu lanaren ikuspegi eta definizio integral bat jendartean txertatzea, esparru pribatuan eta publikoan egiten den lana bereizten jarraitzen da. Eta esparru pribatuko lan hori, ikusten ez dena, ordaintzen ez dena, aitortzen ez dena, oraindik ere emakumeoi egozten zaigu. Horrek emakumeon lan merkaturatzea oztopatzen du, eta lan merkatu horretan bigarren mailako langile bihurtzen gaitu. 

Lan merkatuari edo enpleguari begiratuta, legeak ezartzen du instituzioek emakumeon benetako berdintasun eraginkorra gauzatzeko neurriak eta baldintzak ezarri beharko dituztela; lanerako sarbidean, lan baldintzetan, formazioan, promozioan, soldatan eta lan kontratua iraungitzean. Gaurko egoera ikustea besterik ez dago, arlo honetan aurrera egin ez dugula ondorioztatzeko: 

– Emakumeok lan merkatuan parte hartzeko gizonezkoek dituzten aukera berdinak izan gabe jarraitzen dugu, hein handi batean etxeko lanak zein zaintza lanak oraindik ere gure gain erortzen direlako. 

– Lan baldintza prekarioenak guk pairatzen ditugu: 

• Behin behinekotasun tasa handiagoa: %24,9koa gizonezkoen %19,2ren aldean. 

• Burutzen diren lanaldi partzial guztien %81,6a emakumeek betetzen dute. 

– EAEko gizonezkoen urteko soldata gordina emakumezkoena baino 7.625 euro gehiagokoa da, hau da emakumeek %33,6a gehiago irabazi beharko lukete gizonezkoen soldata berdina jasotzeko (INEko 2013ko azken datuen arabera).

-2015eko maiatzean, EAEn, 85.422 emakume zeuden langabezian (SEPEko datuen arabera). 

Datuak argiak dira, emakume eta gizonen arteko benetako berdintasuna lortzetik urrun gaude oraindik. 

Eta larriena da emakumeon lan baldintzen prekarizazioan eta enplegu duinaren suntsiketan Eusko Jaurlaritza betetzen ari den papera. Legeak administrazioak behartu egiten ditu emakumeentzako enplegu finko eta kalitatekoa eskaintzeko programak martxan jartzera, baina praktikan ikusten duguna kontrako norabidean doa. Adibidez, Osakidetzan zein Hezkuntzan suntsitu den enplegua gehienbat emakumeek betetzen zuten kalitateko enplegua zen. 

Enpresetako Aukera Berdintasun Planak lan munduan berdintasuna lortzeko bitartekoak 
Legeak lantokietako berdintasun planak aurreikusten ditu, lan merkatuan emakumeok pairatzen dugun diskriminazioari aurre egin eta berdintasunean aurrera egiteko. Zentzu berdinean, Estatu espainiarreko martxoaren 22ko 3/2007 Berdintasunerako Lege Organikoak, 250 langiletik gorako enpresetan, berdintasun planak egikaritzeko beharra ezarrita du. 

Hori horrela, berdintasun planei dagokienez, argazkia hurrengoa da: 

Eremu publikoan, udalerriei erreparatuta, herri gehienetan kanpora edo herriari begirako planak dira diseinatuak daudenak, baina oraindik ere, barrura begira, eta instituzio horren langileei begirako planik ez dago edo hastapenetan daude, kasu gehienetan. Instituzioek eredu izan beharko lukete gai honetan, eta beraiek ere langileak dituzten neurrian, barne mailako aukera berdintasun planak martxan jarri beharko lituzkete. 

Eremu pribatuan, berriz, patronalaren utzikeria nabarmena da. Enpresen gehiengoak ez du inolako planik ez diseinatu ezta martxan jarri. 250 langile baino gehiago dituzten enpresek soilik dute plana (espainiar legeak hala behartuta), eta ez guztiek. Arazoa da plana izatea bera bilakatu dela helburua, eta ondorioz, plana ez da izan aukera berdintasunean aurrera urratsak emateko bitartekoa edo tresna eraginkorra. Paper hutsean geratu da. 

Aukera berdintasun planak tresnak dira, tresna baliagarri eta eraginkorrak izan daitezke, eta sindikatu honek horien defendatzaile eta bultzatzaile izan da lantokietan. Horretarako, ordea, borondate politikoa behar da patronal ezberdinetan, baita administrazioak patronal gisa jokatzen duenean ere. Eta ez dugu borondate politiko hori topatu. 

Bateragarritasuna; emakumeok kudeatu beharreko beste ezinezkoa 
Legeari tiraka segiz (III. Tituluaren VI. Kapituluan) lana eta bizitza bateragarri egiteko neurriez hitz egiten da. Bateragarritasuna helburu, besteak beste, enpleguaren egitura bizitza pertsonal eta familiarraren beharretara moldatzearen beharraz, zerbitzu sozio-komunitarioen sorreraz eta egokitzapenaz, eta diru laguntzez edo bestelako neurri fiskalez dihardu. 

Legeak hori esan arren, gaur ematen ari den prozesua guztiz kontrakoa da; enpleguaren egitura aldatzen ari da bai, baina ez bateragarritasuna bermatze aldera. Kapitalaren beharrak asetzeko moldatzen ari da, eta aldaketa hauek egun pairatzen dugun ezinezko bateragarritasunean sakondu baino ez dute egiten. 

Bateragarritasun-neurrien hartzaileak emakumeok gara ehuneko handi batean, eta neurri hauek, epe batez bada ere, emakumeak lan merkatutik atera eta esparru pribatura berbidaltzeko pentsatuak daude, honek geroko gure prestazioetan duen eraginarekin. Bateragarritasun-neurrien hartzaileak gizonezkoak izango balira oso bestelakoak izango lirateke neurriok. 

Bestalde, zerbitzu sozio-komunitarioak murrizten ari dira, gehiago sortu eta egokitu beharrean, egun daudenak alditik aldira murritzago bihurtzen alegia. Joera da zaintza lan hauek, berriz ere, esparru pribatura bideratzea. Diru laguntzak erabili beharko lirateke zerbitzuok familientzat dakartzaten gastuak konpentsatzeko, baina ez, zaintza lanak familiak bere gain hartzeko erabiltzen ari dira diru laguntzak. Hala, emakumeak gara berriro lan hauen erantzule. 

Eusko Jaurlaritzari interpelazioa 
Legeak galga nagusi bat du: ez du auzitan jartzen egungo eredu sozio-ekonomikoa, eta hortaz, egungo lan harreman eredua eta honek ezartzen duen sexuen araberako lan banaketa. Gaur egungo eredua irauli gabe ez dugu berdintasunean aurrera egiterik. Emakume eta gizonen arteko harreman justu eta parekideetan oinarritutako eredu sozio-ekonomiko berria behar dugu. Egungo menpekotasunezko harremanak gaindituz, lanaren ikuspegi integrala bermatu eta sexuen araberako lan banaketarekin bukatuko duen lan harreman eredu berria ezinbestekoa dugu. 

LABek eragile aktibo izaten jarraituko du emakumeok pairatzen dugun diskriminazio eta zapalkuntzaren aurka eta parekidetasunaren aldeko borrokan, eta gure erantzukizunari helduz, ildo hau gure ekintza sindikalaren baitan kokatzeko determinazioan berresten gara. 

Zentzu berean, Eusko Jaurlaritzari eskatzen diogu, gai honetan duen erantzunkizunari helduz, determinazioz jokatu eta Berdintasun Lege hau benetan eraginkorra izan dadin hurrengo neurriak har ditzala: 

– Legearen egungo hutsuneak identifikatzeko eta hauei irtenbideak bilatzeko, eztabaida/ hausnarketa/ balorazio… gune partekatu bat zabaldu dezala mugimendu feministarekin zein gainontzeko eragile sindikal eta sozialekin. 

– Bien bitartean, egun indarrean dagoen legea bete dadin beharrezkoak diren bitarteko eta baliabideak ezar ditzala.
  

 

 

Pasaiako Portuan lan-baldintza duinen alde

0

LAB, UGT eta CCOO sindikatuok “krisi” deitutakoa hasi zenetik portu eremu guztian ezarri den enplegu politikaren lan-prekarietatea albora utziz lehenbailehen langile eta enpresen arteko elkarrizketa berreskura dadin exijitzen dugu.

PASAIAKO PORTUAN LAN-BALDINTZA DUINEN ALDE
LAB, UGT eta CCOO sindikatuon irakurketa

Behean sinatzen dugun zentral sindikalak, Pasaiako Portuan ordezkaritzaren gehiengoa, behartuta sentitzen gara “krisi” deitutakoa hasi zenetik portu eremu guztian ezarri den enplegu politikaren lan- prekarietatea albora dadin eskatzera, eta lehenbailehen berreskura dadila langile eta enpresen arteko elkarrizketa, biltzen gaituzten hitzarmen kolektiboak berraktibatu daitezen. 

Era batera edo bestera, portuko enpresa guztietan, publiko zein pribatu, zamaketari, karga eta deskarga, portuko zerbitzu, garraio, garbiketa… atzera egin dugu lan-baldintzei dagokienean. Soldatak izoztuta edo balio gutxituta daude, lanaldiak eta flexibilitatea igo egin dira, eskubidedun lanei prekarietateak, aldi baterakotasunak, irregulartasunak… hartu die lekua. Hau guztia azken urteotan gobernu desberdinek bultzatu eta martxan jarri dituzten lege antisozial eta antisindikalek lagunduta. 

Hain modu arrakeroan laneko lege erregresibo bat erabiltzea ez da soilik lan-kalitatearen hobekuntzarako oztopo: zuzenean eragiten dio bere flotazio-marrari. Behin eta berriz ematen dute aditzera ustezko krisia gainditzen ari garela eta, kasu askotan, krisi horri aurre egiteko neurriak ziren hartutakoak. Susperraldi eszenatoki berri honetan neurriokin jarraitzeak betikoei baino ez die mesede egiten eta, bidegabekoak eta kaltegarriak diren heinean, salatu beharreko bihurtzen ditu. Pasaiako Portu lehiakor, profesional, kalitatezko eta etorkizunera begirako bat nahi badugu, hori lortzeko bide bakarra dago: 

pertsonalaren formakuntza egokia eta langile guztiontzako lan-baldintza eta soldata duinen eskaintza. Mugagabe bihurtu den aldi baterakotasuna edo behin-behinekotasunen eta ABLEn gehiegizko erabilera, askotan egunez eguneko kontratazioak ondorioztatuz, portuko langile berrien jardueraren kalitatearen, konkurrentziaren, lehiakortasunaren eta segurtasun fisikoaren kaltetan doa, eta ez genuke ahaztu behar eurok direla etorkizuna. 

Egoera hori langileria finkoak dituen baldintzak gehitu behar zaizkio. Iraungitako hitzarmenak, ultra aktibatuak eta, zenbait kasutan, berariaz eta sistematikoki partzialki urratuak arau dira, eta ez salbuespen. Enpresek langileen ordezkariekiko erakusten duten egoera hauek zuzentzeko asmoa hutsaren hurrena da eta, portu eredugarri izan beharrean, gainbehera kroniko batean dagoen eta zenbaitzuk bertara kateatu nahi gaituzten portu bihurtzen gaitu. 

Susperraldi fase horretan bagaude, izan dadila guztiontzat. Pasaiako Portuko langileok jasan ditugu era guztietako murrizketak eta kaleratzeak. Heldu da garaia lan-prekarietatearekin bukatzeko, enplegu egonkorra sortzeko, hitzarmenak eguneratzeko eta soldatak duin bihurtzeko!!! 

Hau guztia kontuan hartuz, portuan ordezkaritza dugun eta behean sinatzen dugun sindikatuok portuko enpresa guztiei egiten diegu dei onar dezaten, ziurgabetasun eta eskubide, soldata eta lan-baldintzen murrizketa urteen ostean, iritsi dela garaia langileokin izan beharreko erlazioa modu zentzudunean bide onera ekartzeko, denon artean lan eginez Pasaia puntako portu, lehiakor eta emankor bihurtzeko, ekonomia alorrean baina baita alor sozial eta lanekoan ere. 

Deialdi hau babesteko, SAGEP- Estiba Pasaia, Sobrinos de Cámara, Algeposa, Toro y Betolaza, UECC, Urbaser, TAGE, Amarradores, Remolcadores, Portuko Agintaritza, Coexpe, Cooperativa de Transportes enpresetako ordezkaritza sindikalok Pasaiako Portuko langile guztiak deitzen ditugu, edozein delarik bere enpresa eta/edo afiliazio sindikala, maiatzaren 22an, goizeko 10etan, Trasatlantiko Eraikinaren aurrean egingo den agerraldi bateratura. 

LAN-PREKARIETATEAREN AURKA
ENPLEGU FINKOA SORTZEAREN ALDE
SOLDATEN BERRESKURATZEAREN ALDE
HITZARMENEN EGUNERATZEAREN ALDE

LAB, UGT eta CCOO