2025-12-27
Blog Page 1014

Pasaiako lonjaren gainkostuak azken muturreraino ikertu behar dira

0


Pasaiako Portuan gehiengoa duen LAB sindikatua harrituta dago arrain lonja berriko azken eskandaluaren aurrean, Donostiako epaitegi baten aginpean Guardia Zibila miaketa egitera sartzeaz, hedabide ezberdinetan irakurritakoarekin, informazio zehatzik ematen gabe eta EAJ eta PPren arteko talka elektoralista zikinarekin. Azken hauek dira portuko langileek jasaten dituzten murrizketa zein prekarietate egoeraren erantzule nagusiak, Madriletik aginduta, baina egungo lehendakari den Ricardo Peñak ezarritako neurriekin (EAJk berak zuzenean izendatua).

Zentzugabekeriaz beteriko egoera honen aurrean, gaur ospatu den kontseilura proposamen hauek eraman ditugu:

1.- Ikerketa judizialak aurrera egiten badu, Administrazio Kontseilua bera akusazio partikular moduan aurkeztea proposatuko dugu. Eskandalu honetan galtzaile nagusiak portuko langileak eta zergadunak orokorrean garela uste dugu. Krisiaren aitzakipean ezartzen dizkiguten murrizketa eta austeritate planekin, 2014ean amaituta beharko lukeen eta egun geldi dagoen 15 milioi eurotako obra publiko baten aurrekontuan egondako desfasearen aurrean, beste alde batera begiratzen dute betikoek. Azkenean lehendakariak berak zuloa 26 milioira igoko dela aitortu du, likidazio datarik gabe gainera. Eskandalu hutsa iruditzen zaigu diru publikoarekin horrela jokatzea. Berriro ere batzuen inkonpetentzia (lapurreta ez denean), betiko berdinek ordaindu behar izango dugu. Eta sindikatu hau ez dago horretarako prest.

2.- Gertatutakoa argitzeko eskatuko dugu. Edonor erortzen dela ere, ikerketa muturreino eraman dezatela. Ez dugu onartuko diru publikoarekin horrela jokatzea, eta eskularru zuridun lapurren ustelkeria kasu berri baten aurrean gauden jakin nahi dugu. Guzti hau euren burua eredugarritzat aurkezten duten horien eskutik dator, EAJ eta Ricardo Peña buru. Honengatik, eta prozesuan azaldu duten jarreragatik, portuko langileak murrizketa eta lan prekarietate egoeran daudelarik, eskandaluaren inguruan dauden zuzendaritzako kide guztien kargu-uztea eskatuko dugu. Aski da! Euren erantzukizunak onartzeko garaia iritsi da.

3.- Azkenik, status quoan horretan dauden alderdiei (kontseiluko kide direnak) langileei iruzur egiteari uztea eskatuko diegu, arduren aurrean ez dezatela kea saldu, beti bezala negligentzia, irregulartasun eta balizko delituak azeratu eta faltsuan ixtea denean, gainera judizialki onartzera behartuta daudenean. Eta gainera, beraien txantxuilo eta praktika okerren esku-hartzaile egiten gaituzte langile zein hiritarroi.
 

Eskandalu honen aurrean gure ahots kritiko zein koherentea entzun dadin, Pasaiako Portuko ateetan elkartu gara gaur “Langile zein portuaren defentsan, prekarietatea eta iruzurrik ez! PNV-PP-PSOE arduradunak” lelopean.

Aurretik esana dugu, baina ez gara errepikatzeaz aspertuko. LABetik muturreraino iker dadin exijitzen dugu, behar den neurri eta gardentasunarekin, balizko okerreko praktika hauen erantzuleek har ditzatela zuzenean erantzukizunak; baina batez ere, aldatu daitezela lan egiteko ohiturak, arlo soziala kontuan har dezatela, lan prekarietatearekin amaitu dezagun, lanpostu finkoak sortu daitezen, lan hitzarmenak eguneratu ditzaten eta soldatak duindu. 

LAB sindikatua Pasaiako Portua puntako portu konpetitibo eta produktibo batean bilakatu dadin lan egiteko prest dago. Inguruko bizilagunek herri eta portuaren arteko bizikidetzaren alde lan egin dezaten. Baina egungo zuzendaritza horretarako prest al dago?
 

 

 

Bermaturiko errentaren foru legearen aurreproiektua ez nahikoa da

Hobekuntza batzuk egonagatik, gure ustez, murrizketak badira ere, lanera heltzeko baldintzak gogortzen dira, jende asko kanpoan utziz. Honen harira, uste dugu Legea lantzerakoan, Nafarroako Gobernuak lehenetsi duela aurrekontu arloa. Gure iritziz, ikuspuntu horretatik Lege bat lantzea okerra da.

Nafarroan aitzindaria izan beharko lukeen Lege bat lantzeaz mintzatzen ari gara; aitzindaria, haren erronkak pobrezia erauztea izan behar duelako. Hainbat azterketek adierazten digute gaur egun baldintzatzen diren errentak ez direla helburuak betetzen ari (horren adibide, Diru-sarrerak Bermatzeko Errenta EAEn). Dirudienez, prestazio mota hau, hein batean, urriegia da arautzeari dagokionez. Eskasak dira ere, osotasun batetik ekin behar zaielako. Hots, honen lagungarri izango den bestelako politika mota baten beharra du. Horretan etzan beharko luke Nafarroako Gobernuaren erronka.

Aktibazio soziala ezinbestekoa da, eta horretan tematuko da LAB sindikatua, Nafar Gobernu eta Parlamentutik tramite parlamentarioan Aurreproiektu honen “puntu beltzak” aldatzeko.

LAB sindikatutik puntu horiei ekarpenak egin genizkien abian jarri zen “prozesu parte hartzailean”. Prozesu parte hartzailea non ekparpen teknikotaz gain ez diren aintzat hartu eragile sozial eta sindikalek egindako ekarpenak.

LAB sindikatuaren iritziz, txirotasuna eta prekarietatea sistema kapitalistak hartu dituen aukeren ondorio dira. Bizi dugun garai historiko honetan, sistema kapitalistaren hautua eskubide sozialak eta laboralak suntsitzea izan da, zerbitzu publikoak pribatizatu ditu eta langileria esplotatzeko moduen intentsitatea handitu du. Honen harira, gure ustez, Nafar Gonernu eta PArlamentutik diseinatuko diren politikek eta landuko diren legeek kapitalaren erasoa iraultzea izan behar dute helburu. Egoera irauli behar da, gauzatuko den edozein neurri, lege edo politikaren ardatz pertsonak eta bizitzaren sostengua izan daitezen. Ikuspuntu honetatik aurreproiektu horren irakurketa eta proposamenak egiten ditugu.

Hots, erantzun, borrokatu eta erauzi behar den egiturazko pobrezia egon, badago. Erantzun horretan kokatu beharko luke Nafarroako Gobernuak; sektoreen arteko politika eraginkorrak gogoan hartu eta diseinatu beharko lituzke, muturreko zaurgarritasun egoera hauek gaindi daitezen. Babes sistema sozio-laboral honek gauza izan beharko luke aipatu helburua betetzeko. Horixe izan beharko luke Nafarroako egungo Gobernuaren erronka.

Oposizioa gobernu bilakatu zenean, Programa-hitzarmena landu, eta hura beteko duen konpromiso osoa onartu du. Hartan, gai honekin lotura duten hainbat puntu hitzartu dira. Puntuok, hobekuntzak ekarri beharko lituzkete, onuradun gehiagori prestazioa hedatzen zaio. Puntuok xede horretan landuko diren lege berrietan jaso behar dira.

Bada, Gizarteratze eta Bermaturiko Errenta jasotzeko eskubideak arautzen diren Foru Lege aurreproiektuan, aipatu akordioan biltzen diren puntu batzuk jasotzen dira, eta horrela, egun ezarria dagoena hobetzen da.

Tamalez, Gizarteratze Errentari hobetu zaizkion alderdi batzuk (laguntza kopurua handitu izana, gutxieneko adin-muga luzatzea,…) nahiz Programa-hitzarmenean jasotzen diren beste batzuk (egoitza antzinatasuna urte batekoa izateko baldintza, urteko lanbide arteko gutxieneko soldatari dagozkion kopuruak, Eranste Hitzarmenaren eskakizuna,…) ez dira jasotzen, gure ustez, alderdi hauek arrunt garrantzitsuak izanagatik. Honez gain, honek berekin dakar prestazioa eskuratzeko baldintzak gogortzen direla, eskubideak urritzen direla eta babesean atzera egiten dela. LAB sindikatuaren iritziz, puntu beltz hauek direla-eta, jende asko babesik gabe geratzen da, eta gure ustez, puntu horretan berbideratu eta biratu beharko luke Nafarroako Gobernuak.

Abiapuntua, Nafarroan, gizarte ezberdintasuna murrizteko eta desagerrarazteko bidean. Huraxe izan beharko luke Nafarroako egungo gobernuak erronkatzat. Horretan, ekonomia-irizpideak alde batera utzi behar dira, pertsona erdian ezarriz. Eta ekonomia-irizpideez ari garela, esan, gure ustez, eta halaxe adierazi behar dugu, egin diren ez-betetze batzuk nahiz aurreproiektuari erantsi zaizkion beste zailtasun batzuk aurrekontu-partiden ondorio dira, eta izatekotan, “aldaketako Gobernu” batek lehenetsi beharko lukeen gizarte-kohesioan oinarritu beharko lukete.

Legearen “puntu beltzei” dagozkien analisia eta proposamenak

I. 2 urteko antzinatasun betekizunari dagokionez LAB sindikatuaren aburuz aldi-muga hau oso zabala da. Horren ondorioz jende asko, aldi luze batez, bazterketa eta zaurgarritasun egoeran uzten da. Hori dela eta proposatzen dugu muga urte batean ezar dadila (oposizioan zeudenean aldarrikatu zutenarekin eta Programa-hitzarmenean jaso zenarekin bat eginez). Adin txiikoen kasuan ez da inolako denbora-mugarik ezarri behar (halaxe adierazten zuen adibide gisa apirilaren 6ko 9/1999 Foru Legearen 5c) artikuluak, 13/2008 Foru Legeak aldatu ondoren), adin txikikoaren babesa beti lehenetsi behar delako.

II. Aipatu kopuruak. LAB sindikatuaren irudikoz, hau atzera-pausua eta eskubideen murrizketa da. Kide bakar batez osaturiko unitate jasotzaileei 55 euro hilero murrizten zaie (kopuru esanguratsua). Ez dugu ulertzen zergatik zigortu behar den kolektibo bat gainerakoei onura ekartzeko. Errenta Bermatuaren Legeak hobetu beharko luke estaldura maila eta ziurtatu beharko luke behar adinakoa den eta

gutxienez, pobrezia atalasearen baliokidea den prestazio ekonomikora iritsiko dela, horrela, bizi maila egokia bermatu ahal izan dadin. Hauxe baita, azken finean, zaurgarritasun eta gizarte bazterketa ematen denean, gizarte babesaren xede nagusia.

III. Prestazioaren onuradun izateko gutxieneko adinari dagokionez LAB sindikatuaren ustez izugarrizko baldintza gogorrak ezartzen ari zaizkio nekez bete ditzakeen kolektibo bati: gure ustez, honela, izatez, gutxiengo adina 24 urtean ezarri da, kolektibo hau osatzen duten gehienek ezin izango dituztelako ezarritako eskakizunak bete. Kolektibo honi loturiko politikek, Lege honen arautzea barne, aurrera egin behar dute, eta gazteriak etorkizun duina helburu izan dezan erraztuko dituzten neurriez hornitu behar da. Horrengatik proposatzen dugu ezarritako baldintzak desagertu behar direla eta errenta jasotzeko adina 18 urtean ezarri behar dela, inolako murrizketarik gabe.

IV. Azkenik programa pertsonalizatua betetzeko derrigorrezkotasunarekin zalantzak sortzen zaizkigu. Diru-sarrerak Bermatzeko Errenta kobratzen iraun ahal izateko betebeharra ezartzen dela dirudi. Ulergaitza zaigu. Nafar Gobernuti argitu beharreko zalantza da. Dena dela, erantzuna aldekoa balitz, Programa-hitzarmenaren beste puntuetako bat ez litzateke beteko, non Txertatze Hitzarmena sinatzearen eskakizun orokorra ezabatzea ezartzen den. Egia bada ere, ez garela Errenta Bermatua lehen aldiz jasotzeko derrigorrezko eskakizunaz ari, dirudienez, bigarren urteaz geroztik derrigorrezkoa izango da. Baina horrez gain, atarikoan bada paragrafo bat non adierazten eta ohartarazten den derrigorrezko Hitzarmen mota hauekin zerikusia duten baldintzagarritasunak eta zorroztasunak eragotzi beharreko arriskuak dakartzatela. Hortaz, kontuan hartuz Lege berak, haren Atarikoan, ezartzen duela arriskua, eta hartaz ohartarazten duela, kontraesankorra deritzagu ondoko arautzeari (agian gaizki interpretatzen ari gara). Dena dela, hertsatze neurri batez ari gara, zeinak lana ordain baten truke eman behar izatera dakarren berekin. Hots, prestazioa galtzearekin mehatxu egiten zaio enplegu eskaintza arbuiatzen duenari. Hauen larderia ez da gaitzik gabekoa. Jasotzaileak erabili nahi dituzte onartezina onar dezaten eta horrela, langileriaren alderdi handia lan baldintza negargarrien amildegira bultzatu nahi dute. Elkarrekikotasuna errekurtsorik ez dutenei bakarrik eskatzen zaie. Paternalismoaren adierazgarri, jendearen gaitasuna edota autonomia mugatuz kalitateko enpleguaren hautua egiterakoan.

Amaitzeko, beharrezkoa deritzogu, gutxi gorabehera, bi urteko epean, Legearen emaitzen ebaluazioa egitea. Ebaluazioan aintzat hartuko da Legean ezarri neurriak txirotasuna eta gizarte bazterketa erauzten ari diren, eta inklusibotasunetik jendearen bizi baldintzak hobetzen ari diren. Hala gertatuko ez balitz, Legea aldatu beharko litzateke, aipatu emaitzak ontze aldera. Hauek eskuratzeko baldintzak ez lirateke zaildu, ez eta gogortu behar, honelakoetan gertatu ohi den bezala (emaitza txarragoak lortuz gainera), baizik eta prestazio mota honen eskuratzea areagotu eta erraztu beharko litzateke, baita goian aipatu neurriak inplementatuz ere.
 

 

 

Lan istripu gehiagorik ez! Prekarietatea hiltzailea!

Gero eta prekarietate gehiago ematen da lan munduan, ekainaren 28an langile bat hil zen lan-istripuz Erandion, 38 urteko A.V.G. Azkenengo hilketa salatzeko eta laneko prebentzioan eta ikuskaritzan dotazio handiagoa exijitzeko BIlboko Lan Ikuskaritza aurrean elkarretaratzea egingo dugu ELA, LAB, ESK, STEILAS, EHNE eta HIRU sindikatuok.

Langile hau LIDL enpresako berritze lanetan ari zen lanean. Etxebarriko AYPRO, SAk azpikontratatutako margolari autonomoa zen, enpresa honentzat soilik egiten zuena lan. Honekin, Euskal Herrian 2016an 29 langile hil direla (19 Bizkaian, 1 Gipuzkoan, 2 Iparraldean eta 7 Nafarroan).

 

 

 

Rafa askatzeko aldarria Bartzelonan


Rafa Diez Usabiaga, LABeko Idazkari Nagusi oiha, aske uzteko exijitzeko ekitaldia antolatu dute Bartzelonan CIEMEN eta Intersindical-CSCk. Ekitaldi honetan Euskal Herri eta Catalunyako kide ugarik hartuko dute parte. LABen izenean Garbiñe Aranburu izango da bertan elkartasunaren garrantzia eta borrokari eusteko beharra azpimarratuz.

CIEMEN eta Intersindical-CSCk Rafa Diez Usabiagaren alde antolatutako ekitaldi honetan parte hartuko dute Intersindical-CSCko idazkari ohia den Isabel Pallarèsek, Sortuko Pernando Barrenak, LABeko Garbiñe Aranburuk, kazetari eta diputatu ohia den David Fernándezek, David Minovesek (CIEMENeko Presidentea), Carles Sastre (Intersindical-CSCeko Idazkari Nagusia) eta Naike Díez, Rafaren semeak.

Duela sei urte, Rafa Diez Usabiaga eta Bateragune auziko beste kideak Euskal Herriaren alde egiteagatik sartu zituzten kartzelan modu injustuan. Estatu espainolak bere esku dituen tresna guztiak erabili zituen eta erabiltzen ditu independentismoaren aurka egiteko. Honelako injustizien aurrean ezinbesteko deritzogu klase elkartasuna, herrien arteko elkartasuna, baita sindikatuen artekoa ere. Bartzelonan antolatutako ekitaldia bezalakoek Estatuaren errepresio eta kriminalizazioaren aurka indarrak batzeko balio dute.

 

 

Euskal preso politiko ohiei euren eskubideak bueltatzea exijitzen diogu SEPEri

Auzitegi Konstituzionalak adierazten du preso politiko ohiek eskubidea dutela langabeziagatiko laguntza kobratzeko kartzelatik atera ondoren. LABen pozik gaude Auzitegi Konstituzionalak eman duen azken epaiarekin. Honetan, inkonstituzionaltzat jotzen da eta hortaz, ez da aplikagarria, kartzelaratzearen ondoren langabeziagatiko zigorra ukatzeak preso politikoentzat suposatzen duen zigor gehiagarria.

Orain konstituzioaren aurkakotzat jotzen den araua PPren gobernu espainiarrak Giza Eskubideen Europako Auzitegiaren urriaren 31ko epaiari emandako erantzuna izan zen. Europatik etorritako epai honek zenbait euskal preso politiko kartzelatik ateratzea ekarri zuen euren zigorren luzapena legez kanpokotzat jo zutelako.

Itzelezko presarekin jokatu zuen PPren gobernuak eta horrela, 2014ko aurrekontuen legea probestu zuen kolektibo honi laguntza kentzea zekarren araua txertatzeko.

EAEko Auzitegi Goreneko Sozialeko Aretoak onartu zuen, LAB sindikatuaren defentsa juridikoaren eskariz, arau honen aurreko inkonstituzionalitate auzia aurkeztea Epaitegi Konstituzionalaren aurrean.

EAEko Auzitegi Gorenak planteatutako argudioak askotarikoak eta sendoak dira (euren artean diskriminazioa, zigo bikoitza eta neurriak duen helburu mendekatzailea), Epaitegi Konstituzionalak horietako bati buruzko iritzia eman du soilik, hau da, aurrekontuen legea erabiltzea bere helburuetatik aparte dagoen zerbaitetarako. Epaitegi honen arabera, ahaleginik ere ez du egin Espainiako gobernuak neurriak politika ekonomikoko irizpideei erantzun diezaien. Gainera, epaiak dione bezala “neurriak dakarren aurrezkiak, edozein kasutan, oso apala dela ematen du”.

Horrela, LABek Enplegu Zerbitzu Publikoari eskatzen dio, berehala zuzendu eta ahalik eta lasterren laguntzak ukatzen dituzten espedienteak berrazter ditzan, kartzelatik ateratako preso politikoei bidegabeki ukatu zaizkien eskubideak bueltatuz.

 

 

 

1.200euroko gutxieneko soldataren aldeko borondate politikoa eskatu diogu Legebiltzarrari


Gaur, hilak 29, Garbiñe Aranburu, Ekintza Sindikaleko Idazkariak Eusko Legebiltzarreko enplegu batzordean parte hartu du. Bertan langileok pairatzen dugun errealitatearen argazkitik abiatuta 1.200ko gutxieneko soldata aldarrikatzeko ditugun arrazoiak azaldu ditu. Hain zuzen ere "justizia kontua da, bizitza duina bermatzeko lehentasunezko neurri bat da".

Gaur egungo egoeraren argazkia eginez hasi du Garbiñe Aranburuk bere interbentzioa, "egoera sozial eta laboral oso larria dugu”. Azken urteetan lan harremanen egoera goitik behera aldatu da. Erreformaz erreforma eskubide indibidualen kontra egiteaz gain langileok gure eskubideen defentsarako bitartekorik gabe utzi gaituzte, besteak beste negoziazio kolektiboa erasotuz.

Pobrezioari ateak zabaldu dizkiote

Hau guztia kapitalaren mesedetan egin dute. Aberatsak gero eta aberatsago izaten jarrai dezaten. Garbiñe Aranburuk emandako datuen arabera 2011tik 2015era, “krisialdian” bete betean ginen bitartean %40,2 igo da milionario kopurua. Langileontzat aldiz ondorioak oso bestelakoak izan dira: langabezia, prekarietatea eta pobrezia izugarri hedatzen ari dira.

Orain hazkundeaz, ekonomiaren errekuperazioaz hitz egiten hasi da patronala, instituzioetatik ere entzun izan dugu horrelako mezurik. Baina kaleko jendeak, langileok, ez dugu nabarituko hazkunde hori. Prekarietatean sakontzen jarraitzeko oinarriak jarri dira eta bide honetatik jarraituz herri hau gero eta pobreagoa izango da.

Langile pobreak gero eta gehiago dira, egun lanera joateak ez du bizitza duin bat bermatzen. Datuei begiratzea besterik ez dago “Europa Batzordeak eta OCDEk "soldata baxu" izendatzen dituztenen azpitik daude lanaldi osoko kontratua dutenen %15 eta hauei lanaldi partzialeko kontratu inposatua duten langile kopurua gehitzen badiogu %30era igotzen da” azaldu du Aranburuk. Horrela, soldata baxua RGIarekin osatu behar duten langileen kopurua gorantz doa.

Langileei hitza eman

LABentzat lehentasunezko borroka da langabezia, prekarietate eta pobrezia egoera sozial larri honi aurre egitea. Horregatik, enplegu duinaren aldeko borroka egitea gure ekintza sindikalaren helburu nagusia da.

Kurtso honetan zehar inkestak egin ditugu. 3400 inkesta egin ditugu gabiketa, ostalaritza, telemarketing, kolektibitate edota merkataritza sektoreetan. Sektore prekarioak eta feminizatuak dira horiek. Era berean, 500 galdeketa egin ditugu industriako enpresa txikietan eta 1500 inkesta sektore publikoko langileen artean. Guztira 5400 inkesta izan dira, ondorio batzuk ateratzeko bide eman diguna.

Emaitzak oso argiak dira: langileen artean kezka eta beldurra da nagusi, enplegua galtzeko beldurra eta enpleguaren prekarietateak sortzen duen kezka. Inkesta bete duten langileen artean %80tik gora dira beren lan baldintzak prekarioak direla uste dutenak. Eta prekarietate horren adierazlerik nagusiena soldatak dira. Soldatekin batera, kontratuaren nolakotasunari (behin behinekoak, partzialak, ETTak…) edota lanaldiaren antolaketari loturikoak agertzen dira, batez ere malgutasunaren erabilpen okerra. Eta noski, guzti honekin lotura zuzena duen negoziazio kolektiboaren blokeoa ere bai.

Baditugu alternatibak

Aranbururen esanetan “gure ustez urgentziazkoa da neurriak hartzea, agenda politikoaren erdigunean egon beharko luke arazo honek”. Hainbat neurri hartu daitezke enplegua sortu eta duintzeko eta norabide horretan LABek proposamen zehatzak egin ditu, hala nola ekainean aurkeztu berri dugu LAN HARREMANETARAKO ETA BABES SOZIALERAKO EUSKAL EREDUAREN ALDEKO PROPOSAMENA, baita zerbitzu sektoreetako langileek egin dituzten aldarrikapenak ere, Legebiltzarrean bertan aurkeztu genituenak.

Soldata da kezka elementu nagusietako bat da eta horregatik gure aldarrikapenen artean dago 1.200 euroko gutxieneko soldatarena. Guztioi bizitza duina bermatzeko lehentasunezko neurri bat da. Egun indarrean dagoen Lanbidearteko Gutxieneko Soldata bikoiztu egin beharko litzateke kopuru horretara iristeko.

Lanbidearteko Gutxieneko Soldata estatuaren eskumena da, baina gure ustez “hori ezin da aitzakia izan hortik gorako gutxieneko soldatak defendatzeko”. Ez dago muga legalik hortik gorako erreferentzia bat ezartzeko eta 1200 euroko gutxieneko soldatak bermatzeko. Ez dago arazo legalik, “dagoen arazoa borondate falta da”. Adibidez lanbidearteko akordio bat bultzatu daiteke, adibidez, 1200 eurotan ezartzeko gutxieneko soldata.

Erabaki politikoak hartzeko ordua

Arazo politiko larri baten aurrean gaude. Erabaki politikoek ekarri gaituzte hona, eta noski, patronalaren jarrerak, legea eskutan, langileei zukua ateratzeko dituen aukera guztietan baliatzen den patronala dugulako. Horregatik, “pentsatzen dugu eragile politikoek ere beren lehentasunen artean izan beharko luketela jendartearen gehiengoaren interesak defendatzea, gutxi batzuen interesen gainetik”.

Eragile politikoek, eta erantzukizun handiagoz ardura instituzionalak dituztenek, eredu baten edo bestearen aldeko hautua egin behar dute. Erabaki egin behar dute, CONFEBASKek izan behar duen politika ekonomiko eta laborala zuzentzen duena eta politika horiek babesten jarraituko duten, ala orain arteko politiken norabidea aldatuz pertsonak erdigunean kokatu eta justizia sozialaren alde egingo duten.

LABetik mobilizatzen jarraituko dugu, mobilizatzen eta enplegu duinaren aldeko proposamenak egiten. Justizia kontua da eskatzen ari garena eta gure ustez instituzioen erantzukizun zuzena da herritarrak pobreziara ez kondenatzea. 1.200 euroko gutxieneko soldata ezartzea horretarako neurri garrantzitsua da.

 

 

 

Gipuzkoako grafikagintzako hitzarmen duina lor daiteke

0


Gaur, ekainak 29, Gipuzkoako Grafikagintzako hitzarmena berritzeko hirugarren bilera burutu da. Gaurko bileran, berriro ere, ADEGI eta GAREN enpresarien elkarteek dituzten ikuspuntu ezberdinak geratu dira agerian. Gure aldetik berriro ere eskatzen diogu ADEGIri aurkez dezala sektore errealitateari erantzungo dion proposamena.

ADEGIk soldata igoerarik gabeko 3 urtetarako akordioa proposatu duen bitartean, GARENek, sektoreko enpresa txikiak biltzen dituen patronalak, honelako edukiak dituen akordioa gauzatzea proposatu du: urtebeteko indarraldia, Gipuzkoako KPIaren soldata igoera, kontratazioa egonkortzeko neurriak hartzea, behin-behinekotasuna mugatzea, aparteko ordainsariak soldata osoaren arabera ordaintzea edota sektoreko gutxieneko soldata igotzea, besteak beste. GARENek dioenez, proposamen honek sektoreko langileei zein enpresei emango lieke egonkortasuna.

Proposamen hau positiboki baloratzeaz gain, negoziazio kolektiboa ulertzeko beste era bat dagoela ere adierazten du, enpresari guztiek ez dutela bat egiten CONFEBASKekin negoziazio kolektiboari ekiterakoan eta sektoreko langileen lan baldintzak hobetzeko tartea egon badagoela.

Beraz, ADEGIri eskatzen diogu hurrengo bilerarako, aurkez dezala sektoreko errealitateari erantzungo dion proposamena.

 

 

 

Hiltzen duten lan-baldintzen aurrean erantzuteko garaia da

Atzo, ekainaren 28an, beste istripu hilgarri bat gertatu zen Erandion. Izan ere, lan istripuz hildako 38 urteko A.V.G.ren heriotza salatu behar dugu. Modu berean, gogor salatu nahi dugu heriotza berri honekin, Euskal Herrian 2016an 29 langile hil direla (19 Bizkaian, 1 Gipuzkoan, 2 Iparraldean eta 7 Nafarroan).

LAB sindikatutik, lehenik eta behin, elkartasuna adieraztea langilearen familia, lankide, lagun eta gertuko guztiei.

Osasuna galtzea eta lan istripuak, ez dira lanaren ezaugarriak, lan eredu jakin baten emaitza ankerra baizik. Ekidin zitekeen emaitza, baina batzuen utzikeriak eta besteen neurririk gabeko irabazi asmoak langileok kondenatzen gaituzte.

Atzoko langilea autonomoa zen, AYPRO enpresak azpikontatatutakoa. Baina AYPRO enpresa Construcciones OLABARRIk azpikontratatuta zegoen. Eta Construcciones OLABARRI LIDLek kontratatu zuen, alegia, azpikontratazioaren 4. maila. Betidanik salatu dugu prekaritateak, eta horren barruan, azpikontratazioak, eragin zuzena daukatela gure osasunean eta lan baldintza gero eta kaxkarragoek gero eta arrisku gehiago sortarazten dituztela.

Baina ematen du administrazio publikoen arduradunek ez dakitela hau. Non daude administrazioko arduradunak heriotza berri hau salatzeko. Zein aldaketa eta zein pausu emateko prest daude egoera eta eredu hau geldiarazteko?

Langileok, bizi ahal izateko egiten dugu lan eta ez, saiakera horretan bizia galtzeko. Lan istripuak ez dira bizitzako gertakari arruntak. Langile bat hiltzea ez da lanaren ezaugarria. Ez, lan istripuak patronalak lan egiteko orduan ezartzen dizkigun baldintza eta lan egiteko moduen emaitza dira.

Hau guztia dela eta, LAB sindikatutik mobilizatzera dei egiten dugu eta guztien artean, langile zein jendartean odoluste hau geldiarazi dezagun; gure eskubideak, gure osasuna eta gure bizitza defenda ditzagun.

Beraz, hurrengo ostiralean, uztailaren 1ean, kontzentrazioa egingo dugu ELA-LAB, ESK, STEILAS-EHNE eta HIRUk 11:15ean Bilboko Lan Ikuskaritzaren aurrean, Bilboko Gran Vía, 50ean, heriotza hau eta administrazio publikoen jokabidea salatzeko eta bestelako lan eredua eskatzeko.

Aski da! Eredu ekonomikoa aldatzera goaz!
 

 

 

Osakidetzak negoziatu barik jarraitzen du eta enpresa kudeaketaren alde egiten du, dekretu berri baten bitartez

0


Ekainaren 28ko Mahai Sektorialak berriro ere argi utzi du Osakidetzako zuzendaritzaren negoziatzeko borondate eza. Gai ordena oso luzea izanik ere, bilera 11etan hasi dugu ezin argiago adierazten duena akordiorik lortzeko interes falta. Osakidetzak ekarritako planteamenduak aurreko bilerako ia berak izan direnez, ez da inolako aurrera-pausorik eman.

Urdulizko Ospitalearen irekiera dela eta, zuzendaritzak oraindik orain ez du argitu kategoria batzuen lana enpresa pribatuek egingo duten. LABeko ordezkariek, gai honetan EAJk duen jarrera salatzen zituzten kartelak ipini zituzten mahai gainean, eta bilera osoan bertan mantendu.

Berrikuntza bakarra eta kezkagarria Osakidetzaren antolakuntza aldetik dekretu bidez ezarri nahi duten sistema izan da. EAEko osasun zerbitzu erakundeen estruktura ordenatzeko dekretua eta Klinika Kudeaketarako Unitateen (KKU) sortu eta funtzionatzeko erregimena dira honen ardatzak. Azken hau, KKU eredua, gogor kritikatu du LABek osasun publikoaren pribatizazioan sakontzea baitauka helburu.

Klinika Kudeaketarako Unitate hauek ez dute osasun arretarekin zerikusirik, osasun publikoan praktika enpresarialak sartzearekin baino. EAJk aurrera daraman osasun politikak antz handia dauka Espainia aldean PPk daramanarekin. Izan ere, Osasun Sailak ez du lotsa izpirik adierazten KKU hauek Osakidetzako zerbitzuak zein pribatuak uztartuko dituztela esaten dutenean.

Laburbilduz, ezer negoziatu gabe atera gara bileratik, eta, beste alde batetik, oso kaltegarri jotzen dugun dekretu barri batekin mahai gainean. Bileran bertan esan bezala, LABek publikoki salatuko du EAJren egitasmo berri hau, osasun publikoaren kontrakoa delako.